Kampagne for at støtte pårørende medarbejdere på arbejdspladsen: En forebyggende indsats for bedre trivsel

Hver femte dansker kombinerer jobbet med omsorg for en syg pårørende – en kombination, der kan presse selv de stærkeste. Med støtte fra Vellivforeningen har Videnscenter for Pårørende på Job gennemført en landsdækkende kampagne, der skulle hjælpe ledere og HR i små og mellemstore virksomheder med at skabe bedre rammer for medarbejderne. Foreløbige resultater viser stor interesse, og den endelige evaluering vil ligge klar i starten af 2025.

Videnscenter for Pårørende på Job lancerede i slutningen af 2023 lancerede en landsdækkende kampagne med støtte fra Vellivforeningen. Den havde til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder (SMV’er) med at støtte medarbejdere, der var pårørende til psykisk eller fysisk syge familiemedlemmer. Kampagnen var målrettet ledere og HR-medarbejdere i virksomheder med mellem 5 og 500 ansatte, en gruppe, der ifølge Danmarks Statistik udgør over 40.000 virksomheder.

Formålet var at give ledere og HR-konsulenter viden og konkrete værktøjer til at skabe arbejdsforhold, der kunne forebygge stress og mentale sundhedsudfordringer hos medarbejdere med omsorgsansvar. Næsten 20 pct. af den danske arbejdsstyrke står i denne situation og risikerer selv at udvikle stress, angst eller andre mentale helbredsproblemer, fordi de ofte balancerer rollen som ’informal caregiver’ med deres arbejdsliv.

Kampagnen bestod af en række forskellige aktiviteter, som blev formidlet via sociale medier, nyhedsbrev, faglige influencere og forskellige netværk. Budskabet var at klæde ledere og HR på til at identificere medarbejdere, der kunne være pressede af deres pårørendeansvar, og hjælpe dem med at tage de nødvendige samtaler og lave tilpasninger i arbejdslivet, så medarbejderne kunne bevare deres job og trivsel.

Foreløbige resultater

Kampagnen opnåede stor gennemslagskraft. Næsten tre millioner mennesker så kampagnens budskaber på sociale medier. Vi estimerer desuden, at knap kampagnens materialer og værktøjer, der blev udviklet som en del af indsatsen, blev downloadet omkring 4.600 gange. Det vidner om en stærk interesse og et reelt behov for støtte på området.

Kampagnen, der blev afsluttet ved udgangen af 2024, ser ud til at have bidraget til at øge opmærksomheden på pårørendes udfordringer på arbejdspladserne. Den endelige evaluering af kampagnen forventes klar i begyndelsen af 2025.